Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Nové metody veřejné správy
Authors: Roudný Radim
Year: 2007
Type of publication: článek v odborném periodiku
Name of source: E+M Ekonomie a Management
Publisher name: Technická univerzita v Liberci
Place: Liberec
Page from-to: 22-28
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Nové metody veřejné správy Pojednání se zabývá některými novými metodami používanými ve veřejné správě. Je diskutována stránka jejich módnosti, vazeb a praktického užití. Východiskem je konstatování, že není možné odděleně řešit ekonomiku a management, ale jejich společný vztah k užitku pro zákazníky veřejné správy za které považujeme fyzické občany, podnikající subjekty a příští generace. Na rozdíl od tržní oblasti je problémem především vyjádření užitku a dále rozhodovací řetězec zahrnující voliče, politiky a profesionály ? úředníky. Je naznačen elementární model procesů tvorby veřejných statků při realizaci vlastní veřejnou správou tržním sektorem jako outsourcing, koncese a celkově PPP. Tak zvané nové metody veřejné správy jsou metodicky a z hlediska zavádění užitečné, ale pro praktickou aplikaci je vhodný standardní podnikový přístup. Za zásadní je považováno vyvážené použití nástrojů ekonomiky a managementu jako jednoho celku s postupným řešením hlavních priorit, nikoliv plošné řešení. nové metody;veřejná správa;zákazník;užitek;ekonomika;management;priority
eng New methods of public administration The submitted text describes selected modern methods used in public administration from a critical point of view. The selected methods, originating from the field of private sector, comprise of The Common Assesment Framework (CAF), Total Quality Management (TQM), Benchmarking, BalancedScorecard (BSC), and Management by Objectives (MBO). The text emphasizes sheer impossibility of solving economic and management issues separately. The solution must be reached through the interconnectivity and synergy aiming at functional prosperity of users of public administration, namely citizens and companies, not only in a short-term but also in a long-term horizon. Nevertheless, within public administration one has to prefer factual benefit to traditionally profit oriented approach. The public administration cannot see profit as its main decisive criteria, other categories have to be taken in account, e.g. needs of its users, public satisfaction, and benefit gained from public goods and services. The whole context indicates connection between the above mentioned methods and approaches with the issue of quality. Other essential phenomena include transparency of the decision making process and possibility of corruption. The desired effect could only be reached by critical approach linked with public administration management involvement and responsibility. new methods;public administration;client;benefit;economics;management;priorities