Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

E-Invoice Adoption in the Czech Republic (Forms, Exchange Channels, and Formats)
Authors: Kuběnka Michal | Honková Irena | Zejda David
Year: 2024
Type of publication: článek ve sborníku
Name of source: Hradec Economic Days Vol. 14
Publisher name: Univerzita Hradec Králové
Place: Hradec Králové
Page from-to: 215-226
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Přijetí elektronické faktury v České republice (formuláře, výměna dat a formáty) Trh elektronické fakturace zažívá růst poháněný globálním trendem digitalizace a automatizace. Tento příspěvek si klade za cíl zhodnotit stav používání e-faktur v České republice v kontextu zaznamenaných trendů používání se zvláštním důrazem na to, zda jsou nejpoužívanější formáty vhodné pro automatizované zpracování. Výzkum je založen jak na primárních datech získaných od 258 českých firem, tak na sekundárních datech Českého statistického úřadu. Naše data ukázala, že 63,19 % faktur je zasíláno elektronicky oproti 36,81 % v tištěné podobě. Mezi fakturami vyměňovanými elektronicky bylo 1,23 % staženo ze systému dodavatele, 58,36 % bylo vyměněno prostřednictvím e-mailu v nestrukturovaném formátu, 3,07 % ve strukturovaném formátu a nakonec pouze 0,52 % bylo zasláno oficiální datovou schránkou. Překvapivě byl v dostupných datech identifikován sestupný trend týkající se strojově čitelné fakturace. Pro analýzu dat byla použita lineární regrese, interval spolehlivosti a deskriptivní statistika. elektronická faktura; strojově čitelný; digitalizace účetnictví; digitalizace faktur; automatizace účetnictví.
eng E-Invoice Adoption in the Czech Republic (Forms, Exchange Channels, and Formats) The e-invoicing market is experiencing growth propelled by the global trend towards digitalization and automation. This paper aims to assess the status of e-invoice usage in the Czech Republic in the context of recorded usage trends, with a particular emphasis on whether the formats most widely used are suitable for automated processing. The research is based on both primary data obtained from 258 Czech companies and secondary data sourced from the Czech Statistical Office. Our data have shown that 63.19% of invoices are sent electronically compared to 36.81% in a hard copy. Among invoices exchanged electronically, 1.23% were downloaded from a supplier's system, 58.36% were exchanged via email in a non-structured format, 3.07% in a structured format, and finally, only 0.52% were sent through the official data box, endorsed by the Czech government. Surprisingly, a downward trend regarding machine-readable invoicing was identified in the available data. For data analysis, linear regression, confidence interval and descriptive statistics were used. e-invoice; machine-readable; digitalization of accounting; digitalization of invoices; automation of accounting